Ústím na kole

22. října 2009 v 8:56 | Milan Pekky Bouška |  Názory - Články
Ústím na kole
CO?
Ústím na kole? Ústí nad Labem není město přívětivé k cyklistům. To je prostě fakt, k jehož zjištění stačí vyjet do kteréhokoliv města prakticky kterýmkoliv směrem od našich státních hranic. Cyklisté a cyklistky v našich ulicích jsou většinou považováni buď za fanatické sportovce, nebo bláhové pošetilce.
Další informace? Kam se obrátit s podněty?
e-mail (zatím): Jan Kvapil

PROČ?
1. Předně je to kopcovitý charakter města, sídliště jsou rozeseta po návrších, kulturní, obchodní a výrobní centra zase v údolí. Cestování po městě na kole se tak jedním směrem (od Labe) stává spíše hodnotným sportovním výkonem než pohodlným a rychlým způsobem dopravy.

3. Dále zde zcela chybí kolařská infrastruktura. S výjimkou mezinárodní cyklostezky na pravém labském břehu zde chybí jakýkoliv systém městských cyklostezek. Stav ústeckých cyklostezek symbolizuje spíše levobřežní pás pro cyklisty pod Mariánským mostem, na nějž není možné ani vjet, ani z něj sjet. Po městě žádné cyklostezky nevedou a ani nejsou během probíhajících uličních rekonstrukcí zřizovány. Městu chybí páteřní cyklostezky, které by umožňovaly bezpečnou jízdu z okrajových čtvrtí do centra. Po městě je minimum stojanů a přístřešků na kola. Jízdu po městě ztěžuje i komplikovaný systém jednosměrek (kvůli parkovacím místům pro auta), který v kombinaci s některými netolerantními strážci pořádku tvoří mnohdy takřka neprostupnou překážku.

3. V neposlední řadě nejsou Ústečané na nás, cyklisty, příliš zvyklí, poněvadž je nás v ulicích příliš málo. Z toho vyplývá i menší míra tolerance a zvýšená míra agresivity vůči nám, jak ze strany chodců, tak především řidičů.

4. Rovněž zde vládne předsudek, že se ve městě kradou kola ve velkém. Při správné volbě kola (to super odpružené a odlehčené za 25 000 korun ponechme raději doma) a obezřetném chování (tj. zamykání kola) lze nebezpečí krádeže minimalizovat.

CO S TÍM?
1. Změnit krajinný charakter města možné není a ne všichni oplývají nevyčerpatelnými fyzickými silami potřebnými pro výšlap početných ústeckých krpálů. Nezbývá tedy, než se s tímto hendikepem vyrovnat sofistikovanějšími způsoby, například umožnit bezplatný transport kola v městské hromadné dopravě v době mimo dopravní špičku. Podobně jako u kočárku by o převozu kola rozhodoval řidič autobusu nebo trolejbusu. Další možností je pořízení bicyklu poháněného elektromotorem.

2. Pro vytvoření kvalitní cyklistické infrastruktury, je především zapotřebí kvalitní městské studie, která by tento problém uchopila celostně tak, aby se zabránilo vzniku izolovaných paskvilů, jako např. zmíněné cyklostezky pod Mariánským mostem. Při všech budoucích úpravách a rekonstrukcích městských komunikací by pak mělo být pamatováno i na cyklisty. Pro vznik bezpečné cyklostezky na mnoha místech vystačí vyznačení příslušného pruhu na vozovce nebo na chodníku, často ovšem půjde o stavební úpravy středního i většího rozsahu. Například problém jednosměrek by mohla na mnoha místech vyřešit dopravním značením povolená jízda v protisměru, což je již dle dnešní legislativy možné. Počítejme ovšem s tím, že i při případném vstřícném postoji našich městských zastupitelů bude budování cyklistické infrastruktury trvat desetiletí.

3. Dále si uvědomme, že politici a úředníci většinou nejezdí denně na kole, takže většinou nemají ponětí o problémech cyklistů. Dejme jim tedy na vědomí, že je vůbec třeba budovat cyklistickou infrastrukturu, že tato infrastruktura má být kvalitní a že není pouhým souhrnem kilometrů cyklostezek ve statistikách. Cyklistická infrastruktura je budována za naše peníze a proto by nám měla sloužit a ne škodit.
Upozorňujme i naše zaměstnavatele a nadřízené na nedostatky v areálech či v bezprostřední blízkosti našich pracovišť a škol - požadujme kvalitní stojany na kolo, umožňující zamknout i něco více než jen přední kolo. Dožadujme se přístřešků nad stojany!
Často jedeme po městě nebo cyklostezce a divíme se: Kdo to vyprojektoval? Co tu dělá ten výmol? Poškozujeme si kolo jízdou přes vysoké obrubníky? Nacházíme na cyklostezce, chodníku, vozovce sklo nebo smetí? - OHLASME TO!
  1. nám (tel, email)
  2. úřadům (tel, email) Informovat nás je důležité, ale to je málo. Čím více ohlasů odpovědným úřadům přijde od nás, "obyčejných" cyklistů a cyklistek, tím větší je šance, že náš hlas bude zohledněn a náš podnět řešen.
V neposlední řadě jezděme! Naše přítomnost v ulicích napomůže tomu, že si na nás ostatní Ústečané zvyknou a jednou se k nám třeba i přidají.

JAK?
Cyklistické desatero pro bezpečnou jízdu po Ústí
  1. Během jízdy po městě se držme zásady omezené důvěry - buďme vždy připraveni/y na to, že ostatní účastníci silničního provozu si nás nemusí všimnout, nebo se budou dožadovat přednosti.
  2. Jezděme asertivně, tj. ne bezprostředně při obrubníku nebo na krajnici, neboť tímto způsobem riskujeme jízdu přes výmoly, kanálové poklopy, případně sražení autobusem nebo nákladním automobilem.
  3. S řidiči se snažme navázat vizuální kontakt - ujistěme se, že vidíme a jsme viděni/y.
  4. Vždy signalizujme záměr odbočit a ujistěme se, že si toho všimli i řidiči. Pokud chceme odbočovat vlevo, zaujměme odpovídající pozici v dostatečném předstihu.
  5. Buďme viditelní/é, základem bezpečné jízdy je dobré osvětlení. Kromě blikaček se jedná i o odrazky a oděv s reflexními prvky.
  6. Jestliže musíme jet po chodníku, tak se vůči pěším chovejme tak, jak bychom si přáli, aby se řidiči chovali vůči nám, cyklistům.
  7. Kolo si vždy zamykejme kvalitním zámkem. Při jízdě po městě vystačíme s levnějšími a staršími typy kol.
  8. Ohlašujme všechny nehody a kolize! To umožní poznat skutečnou úroveň bezpečnosti ve městě. Cyklostezky jsou budovány především proto, aby se zamezilo střetu cyklistů s automobily a chodci. Bez registrace ve statistikách naše problémy neexistují!
  9. Pořiďme si zvonek. Sice nepatří do povinné výbavy, ale při jízdě po městě se rozhodně vyplatí. Navíc si můžeme zvonit sami sobě i jiným pro radost.
  10. Buďme ohleduplní a slušní. Požádejme chodce o uvolnění cesty na chodníku a následně poděkujme. Poděkujme, když nás řidič automobilu pustí do vozovky. Jezděme s úsměvem. Nenechme se otrávit agresivními a neslušnými spoluobčany. Z troubení si nic nedělejme, primitivy za volantem ignorujme. Zamávejme na sebe, bicyklisty, když se na ulici míjíme - není nás zatím mnoho, tak bychom měli při sobě stát (a jet).

KDE?
Kde lze najít další informace? Kam se obrátit s podněty?
e-mail (zatím): jankvapil@post.cz
tel.: 732 921 250 (Honza Kvapil)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Pekky | 22. října 2009 v 8:58 | Reagovat

Jo dobrý už sem se tím to zveřejněním přidal doufám že i strochou aktivity přispěju.

2 Suk | 22. října 2009 v 18:03 | Reagovat

Dík za informaci takse nějak přidám

3 anonym | 22. října 2009 v 19:30 | Reagovat

Dále budu jezdit autem

4 Faněk | 23. října 2009 v 18:21 | Reagovat

Ty ještě žiješ ? Už si se dlouho neozval s nějakýma fotkama….

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama